Τι Προσφέρουμε
Στο Κέντρο Διημέρευσης - Ημερήσιας Φροντίδας ΑμεΑ ΚΑΡΙΜΠΟΥ έμπνευσή μας είναι η αγάπη για τα άτομα με ιδιαιτερότητες!
O ρόλος του ψυχιάτρου είναι η διαγνωστική εκτίμηση, δηλαδή:
● συναντήσεις με το παιδί/έφηβο
● συναντήσεις με τους γονείς, προκειμένου να ληφθούν στοιχεία για το αναπτυξιακό ιστορικό.
Επιπλέον, ο παιδοψυχίατρος καθορίζει τη σφαιρική λειτουργικότητα του παιδιού/εφήβου και εκτιμά το αναπτυξιακό του στάδιο, έχοντας ως βάση αναφοράς τις αναμενόμενες για τη χρονολογική του ηλικία δεξιότητες στο κοινωνικό, κινητικό, γλωσσικό και νοητικό πεδίο. Εν συνεχεία, επιλεγεί σε συνεργασία με τους άλλους ειδικούς το καταλληλότερο θεραπευτικό πρόγραμμα για το παιδί/έφηβο, που ενδείκνυται κατά περίπτωση.
Με την Ειδική Αγωγή επιδιώκεται το παιδί να αναπτύξει και να ξεδιπλώσει τις δυνατότητές του στο μέγιστο δυνατό βαθμό, δηλαδή να αυτονομηθεί και να κοινωνικοποιηθεί, ώστε να ενταχθεί πιο εύκολα στο κοινωνικό του περιβάλλον.
Απευθύνεται σε παιδιά με περιορισμένες δυνατότητες, αναπτυξιακές διαταραχές- αυτισμό, νοητική υστέρηση-σύνδρομα, μαθησιακές δυσκολίες.
Βασικός σκοπός της φυσικοθεραπείας είναι η εκπαίδευση του ατόμου βάσει των φυσιολογικών σταδίων ανάπτυξης, ώστε να ανεξαρτητοποιηθεί κινητικά, ενεργώντας επιτυχώς στο περιβάλλον του.
Η Εργοθεραπεία ασχολείται με την προώθηση της υγείας και της ευημερίας μέσω της άσκησης έργου, χρησιμοποιώντας επιλεγμένα παιχνίδια και δραστηριότητες. Συντελεί στην ανάπτυξη, στην ωρίμανση και στη βελτίωση της λειτουργικότητας του παιδιού.
Τομείς με τους οποίους ασχολείται η εργοθεραπεία:
● Αδρή κινητικότητα (επιδεξιότητα άνω και κάτω άκρων)
● Λεπτή κινητικότητα (γραφοκινητικές δεξιότητες)
● Οπτικοκινητικός συντονισμός (ικανότητα συγχρονισμού οπτικής και κινητικής πληροφορίας)
● Γνωστικές Δεξιότητες (συγκέντρωση, προσοχή, μίμηση, οπτική και ακουστική αντίληψη)
● Κοινωνικές Δεξιότητες
● Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής (Αυτοεξυπηρέτηση, Ένδυση κ.λπ.)
Η εργοθεραπεία απευθύνεται σε παιδιά με περιορισμένες δυνατότητες, αναπτυξιακές διαταραχές-αυτισμό, νοητική υστέρηση-σύνδρομα, μαθησιακές δυσκολίες.
Η Λογοθεραπεία είναι ένας σύγχρονος επιστημονικός κλάδος, ο οποίος επικεντρώνεται στην περιγραφή και αντιμετώπιση διαταραχών του γλωσσικού συστήματος.
Η Λογοθεραπεία καλείται να αντιμετωπίσει ένα ευρύ φάσμα διαταραχών λόγου, ομιλίας, φωνής και κατάποσης τόσο σε παιδιά όσο και σε ενήλικες. Αρχικός σκοπός είναι η αξιολόγηση της γλωσσικής ανάπτυξης και ο εντοπισμός των αποκλίσεων σε διάφορους τομείς της γλώσσας και κατόπιν εφαρμόζεται η εξατομικευμένη παρέμβαση σε άτομα με περιορισμένες δυνατότητες, αναπτυξιακές διαταραχές- αυτισμο, νοητική υστέρηση-σύνδρομα, μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα κατάποσης.
Η ιπποκομία-φροντίδα είναι μια διαδικασία που έχει πολλά οφέλη για το άλογο, αλλά και τον ιππέα. Ο ιππέας δένεται με το άλογο, μαθαίνει τη συμπεριφορά του και επίσης μαθαίνει να το φροντίζει σωστά. Στα παιδιά με ειδικές ανάγκες, η ιπποκομία συμβάλλει δυναμικά στη βελτίωση της νοητικής και κινητικής και συμπεριφορικής λειτουργικότητάς τους.
Η Εικαστική Θεραπεία ή Θεραπεία μέσω Τέχνης είναι μία μορφή ψυχοθεραπείας που βασίζεται στη χρήση υλικών και χρωμάτων.
Περιλαμβάνει:
● ζωγραφική
● κολάζ
● κατασκευές
● αφήγηση παραμυθιών
● παιχνίδι και
● χρήση υλικών -όπως χρώματα, πηλός, κούκλες- που καθιστούν την Εικαστική Θεραπεία περισσότερο αγαπητή στα παιδιά, με αποτέλεσμα την ενεργή συμμετοχή τους.
Θεραπευτική ιππασία
Η θεραπευτική ιππασία χρησιμοποιεί το άλογο ως μέσο αποκατάστασης σε άτομα με αναπηρία. Όταν το άλογο περπατά, μιμείται τον ανθρώπινο βηματισμό, μεταφέροντας στον κορμό του ιππέα του την ίδια ακριβώς κίνηση που μεταδίδουν τα πόδια στους ανθρώπους με φυσιολογική κίνηση. Έτσι, αναπτύσσονται σημαντικά οι μύες του κορμού των ατόμων με δυσκολίες στην κίνηση, ενώ, παράλληλα, το ευθύ κάθισμα διευκολύνει την αναπνοή τους. Το άλογο ως μέσο αποκατάστασης μάς δίνει ερεθίσματα έντονα, ρυθμικά και ελεγχόμενα. Την ίδια στιγμή, οι ειδικοί θεραπευτές δημιουργούν ή εκμεταλλεύονται μια σειρά άλλων ερεθισμάτων που έχουν σχέση με τις ασκήσεις που γίνονται, το περιβάλλον, τη θεραπευτική ομάδα που συμμετέχει.
Η θεραπευτική ιππασία ωφελεί σε όλους τους τομείς και μερικά από τα οφέλη της αναφέρονται παρακάτω: Προώθηση (όταν δεν υπάρχει), ή βελτίωση της βάδισης, ομαλοποίηση του μυϊκού τόνου, βελτίωση της ισορροπίας, βελτίωση της στάσης και του ελέγχου της κεφαλής, αύξηση της συμμετρίας του σώματος, αύξηση του εύρους της κίνησης, βελτίωση συντονισμού, εκπαίδευση λεπτής και αδρής κινητικότητας, βελτίωση της προσοχής, αύξηση της αντίληψης του σώματος, βελτίωση του προσανατολισμού, κοινωνικοποίηση, ανάπτυξη ή βελτίωση της επικοινωνίας, δημιουργία πολυαισθητηριακού περιβάλλοντος, αυτοπεποίθηση.
Δραματοθεραπεία
Η Δραματοθεραπεία
– μέσα από την αισθητηριακή εμπειρία που προσφέρει η χρήση των υλικών, των αντικειμένων, των υφασμάτων, των μουσικών οργάνων
– μέσω των παιχνιδιών, τραγουδιών και της κίνησης
– καθώς και μέσα από δραστηριότητες αντίληψης χώρου, αντίληψης αισθήσεων και διαχείρισης συναισθημάτων
δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα να αναπτύξουν μιμητικές ικανότητες, να βελτιώσουν την επικοινωνία μέσα από την αλληλεπίδραση, να αναπτύξουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους μέσα από τον αυτοσχεδιασμό και το παίξιμο ρόλων, να αποκτήσουν την αίσθηση της δεξιοτεχνίας, να αναπτύξουν την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή τους!
Το παιχνίδι είναι ο φυσικός τρόπος μάθησης, επικοινωνίας και εξερεύνησης του κόσμου. Η παιγνιοθεραπεία χρησιμοποιεί το παιχνίδι για την προώθηση της συναισθηματικής, νοητικής, κοινωνικής και σωματικής ανάπτυξης του παιδιού.
Μέσα από το παιχνίδι το παιδί μαθαίνει, κατανοεί, χειρίζεται το εσωτερικό και εξωτερικό του περιβάλλον. Αποκτά έλεγχο, αυτονομία, δύναμη και αυτοπεποίθηση.
Τα είδη του παιχνιδιού είναι το ενσωματικό-αισθητηριακό παιχνίδι (το σώμα και οι πέντε αισθήσεις είναι οι βασικές οδοί μάθησης και έκφρασης), το συμβολικό-προβολικό παιχνίδι (το παιδί σχετίζεται με τον εξωτερικό κόσμο μέσω αντικειμένων), το παιχνίδι ρόλων (το παιδί αναλαμβάνει το ίδιο ρόλο και όχι το αντικείμενο).
Κατά τη θεραπευτική παρέμβαση μέσω του παιχνιδιού δίνεται έμφαση στη σχέση μεταξύ θεραπευτή και παιδιού, η οποία στηρίζεται στην αυθεντικότητα, την αποδοχή και την εμπιστοσύνη, με στόχο την ωρίμανση, την ανεξαρτησία και τη μοναδικότητα.
Η Μουσικοθεραπεία είναι μια θεραπευτική παρέμβαση που πραγματοποιείται από εξειδικευμένο θεραπευτή, ο οποίος χρησιμοποιεί τη μουσική με κατάλληλες μεθόδους, ώστε να βοηθήσει το παιδί ή τον ενήλικα να βελτιώσει τη σωματική, νοητική, συναισθηματική και κοινωνική του κατάσταση και υγεία.
Ο θεραπευτής και τα παιδιά, είτε ακούγοντας μουσική είτε χρησιμοποιώντας απλά μουσικά όργανα που δεν απαιτούν μουσική γνώση, δημιουργούν ένα μοναδικό μουσικό δρώμενο, όπου τα παιδιά μπορούν να εκφράσουν και να επεξεργαστούν συναισθήματα μέσω της μουσικής, να αναπτύξουν επικοινωνιακές και κοινωνικές δεξιότητες, να αναπτύξουν την αδρή κινητικότητα και το συντονισμό, να ενισχύσουν τη χρήση της φωνής και να βελτιώσουν το λόγο, να διευρύνουν τις εμπειρίες και την αυτογνωσία τους, να αναπτύξουν την ικανότητα για συγκέντρωση και να αξιοποιήσουν τη δημιουργικότητά τους.
Μέσα από τη δημιουργία και την έκφραση, η μουσική γίνεται το μέσο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης μεταξύ των συμμετεχόντων και το εργαλείο για την επίτευξη των θεραπευτικών στόχων.
Η χρησιμότητα του ηλεκτρονικού υπολογιστή ως μέσου εκπαίδευσης, ψυχαγωγίας και ανάπτυξης δεξιοτήτων των παιδιών με ειδικές ανάγκες είναι αναγνωρισμένη. Ο ηλεκτρονικός υπολογιστής προσφέρει τη δυνατότητα εισαγωγής των παιδιών σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον. Η αλληλεπίδραση του Η/Υ με το παιδί είναι άμεση και ενεργή. Η ιδιωτική φύση της διάδρασης ανάμεσα στον υπολογιστή και το παιδί υποβοηθάει στη δημιουργία ενός φιλικού περιβάλλοντος, στο οποίο το παιδί μπορεί να εκφραστεί αυθόρμητα, να ρισκάρει χωρίς καμία επίκριση. Η εκπαιδευτική- θεραπευτική παρέμβαση μέσω Η/Υ παρέχει άμεσα αισθητηριακές εμπειρίες, βοηθάει στην ενδυνάμωση και εστίαση της προσοχής, της υπομονής, και της επιμονής, στην ανάπτυξη της αυτοεκτίμησης, της αυτοπεποίθησης και της αισιοδοξίας των παιδιών.
Ας βρούμε το κατάλληλο θεραπευτικό σχήμα για το παιδί σας…
Επικοινωνήστε με το Κέντρο Διημέρευσης - Ημερήσιας Φροντίδας ΑμεΑ ΚΑΡΙΜΠΟΥ
Κηπουρική και παιδιά με ειδικές ανάγκες
Η κηπουρική είναι από εκείνες τις δραστηριότητες που σε φέρνουν σε επαφή με τη φύση. Έχει αποδειχτεί πως η ενασχόληση με τον κήπο προσφέρει χαρά και συμβάλλει στη διατήρηση της καλής νοητικής και σωματικής κατάστασης του κηπουρού.
Αναλυτικά, τα οφέλη της κηπουρικής σε παιδιά με ειδικές ανάγκες μπορούν να είναι τα εξής:
- κινητικό επίπεδο. Οι δραστηριότητες της κηπουρικής βελτιώνουν την αδρή κίνηση (τα παιδιά σκαλίζουν, μεταφέρουν, σπρώχνουν, κόβουν, ποτίζουν, κινούνται συνειδητά στο χώρο) τη λεπτή κίνηση (τα παιδιά φορούν γάντια, κόβουν με ψαλίδι ή κλαδευτήρι τα ξερά άνθη) την αυτοεξυπηρέτηση (φροντίζουν τα ρούχα και τα αντικείμενα, τηρούν κανόνες υγιεινής)
- προσανατολισμός στο χώρο (να φυτεύουν το ένα φυτό δίπλα στο άλλο, να ποτίζουν μέσα στη γλάστρα)
- προσανατολισμός στο χρόνο (μαθαίνουν πότε πρέπει να ποτίζουν τα φυτά, ποια φυτά ευδοκιμούν κάθε εποχή)
- γνωστικό επίπεδο (ενισχύει τη συγκέντρωση, την οπτική και ακουστική μνήμη: αναγνώριση και ανάκληση ονομάτων φυτών, λουλουδιών, εργαλείων, γνώση εννοιών: μεγάλος-μικρός, ψηλό-κοντό, βαρύ-ελαφρύ, λογικομαθηματική σκέψη: ταξινόμηση φυτών ανάλογα με το χρώμα, μέγεθος, σχήμα φύλλων, αντιστοιχίες: μήνες-φρούτα, εποχή-μήνας, συλλογισμός γεγονότων: σπορά-νέο φυτό)
- συναισθηματικό επίπεδο (τα παιδιά αναπτύσσουν την αυτοπεποίθηση, αναγνωρίζουν τις δυσκολίες, δέχονται βοήθεια, αποδέχονται την αποτυχία, χαίρονται με την επιτυχία, μαθαίνουν να συνεργάζονται)
Σωματική Άσκηση σε άτομα με ειδικές ανάγκες
Ο ρόλος της σωματικής άσκησης στη ζωή του παιδιού είναι ιδιαίτερα σημαντικός και αναγκαίος. Εφοδιάζει το παιδί με ικανότητες σωματικές και κινητικές που του είναι απαραίτητες για την καθημερινή λειτουργία και αυτοεξυπηρέτηση. Συμβάλλει στην ανεξαρτητοποίηση του ατόμου, το βοηθά να αποκτήσει αξιοπρέπεια και βελτιωμένη εικόνα σώματος-εαυτού. Επιτυγχάνει τη συναισθηματική ωρίμανσή του, επιδιώκει την αυτογνωσία και τη σωστή αυτοαντίληψη, αναπτύσσει κοινωνικές δεξιότητες.
Πιο συγκεκριμένα οι στόχοι της σωματικής άσκησης αναλύονται ως εξής:
- Ενισχύει την ανάπτυξη των αισθητηριακών-αντιληπτικών λειτουργιών
- Βελτιώνει τη γενική κινητική κατάσταση και αναπτύσσει τις χειροτεχνικές και κατασκευαστικές δεξιότητες
- Μειώνει τις συναισθηματικές εντάσεις
- Αναπτύσσει στο υψηλότερο δυνατό επίπεδο τις διανοητικές ικανότητες
- Αναπτύσσει τη γλωσσική ικανότητα και τις δεξιότητες επικοινωνίας
- Βελτιώνονται μέσα από τις ασκήσεις οι πρακτικές δεξιότητες που σχετίζονται με θέματα καθημερινής ζωής
- Το παιδί αναπτύσσει βαθύτερες διαπροσωπικές σχέσεις και κοινωνικοποιείται. Δίνεται η ευκαιρία για απόκτηση φίλων. Καλλιεργείται η ιδέα του αλληλοσεβασμού και της συνεργασίας.
Βασικός στόχος της άθλησης: χρειάζεται να είναι πρωτίστως μια ευχάριστη δραστηριότητα, μια πολύτιμη εμπειρία για το παιδί που θα το κάνει να αισθανθεί ευτυχισμένο και ικανοποιημένο. Δουλεύοντας ατομικά το παιδί με πρόγραμμα γυμναστικής, αρχικά, γίνεται αξιολόγηση και εκτίμηση των δυσκολιών και των ικανοτήτων. Για όλα τα παιδιά σκοπός είναι η βελτίωση τριών κατηγοριών κινήσεων, οι οποίες είναι οι δεξιότητες σταθεροποίησης, οι δεξιότητες μετακίνησης και οι δεξιότητες χειρισμού.
- Σκοπός των παιχνιδιών σταθεροποίησης: η ενίσχυση βασικών δεξιοτήτων σταθεροποίησης, η βελτίωση ικανοτήτων δυναμικής ισορροπίας (κίνηση μέσα στο χώρο) και στατικής ισορροπίας (στατική θέση σώματος).
- Σκοπός των παιχνιδιών μετακίνησης: βελτίωση σε κινήσεις όπως περπάτημα, τρέξιμο, άλματα, κουτσό που θεωρούνται βασικές κινητικές δεξιότητες και ενίσχυση της ευκινησίας, του συντονισμού του σώματος, της ρυθμικής εκτέλεσης των κινήσεων μετακίνησης.
- Σκοπός των παιχνιδιών χειρισμού: η βελτίωση των δεξιοτήτων χειρισμού και αφορούν στις αδρές κινήσεις του σώματος στις οποίες μεταδίδεται ή λαμβάνεται δύναμη από αντικείμενα. Ρίψη, αποδοχή, κλότσημα, σταμάτημα μπάλας και άλλα. Μέσα από αυτά τα παιχνίδια βελτιώνεται ο οπτικοκινητικός συντονισμός, η ακουστική ικανότητα, η ακολουθία εντολών και ενθαρρύνεται η παρακολούθηση κατευθύνσεων.
Οι παραπάνω δραστηριότητες όταν κρίνεται ότι έχουν φτάσει σε ικανοποιητικό ατομικό επίπεδο αρχίζουν και εδραιώνονται σε ομαδικές δραστηριότητες, ώστε να ενισχύσουν περαιτέρω τις συγκεκριμένες δεξιότητες και, παράλληλα, να δουλεύονται οι κοινωνικές και ομαδικές ικανότητες (εμφάνιση ενδιαφέροντος για τους άλλους, εκδήλωση συμπάθειας, αποδοχή διαφορετικών ατόμων, αποτελεσματική επικοινωνία, συνεργασία, αλληλοσεβασμός, ακολουθία κανόνων, συναγωνισμός).
Όλα τα παιδιά έχουν μια φυσική ανάγκη για κίνηση, που πρέπει να βρίσκει διέξοδο. Πέρα από τη χαρά και τη διασκέδαση, η άσκηση συμβάλλει σημαντικά στη βελτίωση της λειτουργικότητας και στην ένταξη στην κοινωνία.
Στο Κέντρο Διημέρευσης Ημερήσιας Φροντίδας ΑμεΑ ΚΑΡΙΜΠΟΥ προσφέρουμε και:
- Ψυχοπαιδαγωγικά προγράμματα
- Συμβουλευτική γονέων
- Εξωτερικά προγράμματα: περιλαμβάνουν επισκέψεις σε σούπερ-μάρκετ, χώρους αναψυχής, αθλητικές εγκαταστάσεις, καταστήματα, αλλά και περιβαλλοντολογικές δράσεις, πολιτιστικές εκδηλώσεις, εκδρομές.
- Επαγγελματικό προσανατολισμό