Διατροφή και παιδιά με ειδικές ανάγκες

Διατροφή και παιδιά με ειδικές ανάγκες

Η διατροφή μας καθορίζει σε μεγάλο ποσοστό αν βαδίζουμε στο δρόμο της υγείας και της ευεξίας. Παράλληλα κρίνεται όχι μόνο η σωματική μας κατάσταση αλλά και η διανοητική και η ψυχική. Για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες η διατροφή στοχεύει στην πρόληψη από χρόνιες παθήσεις, την αντιμετώπιση, την ύφεση συμπτωμάτων και συνδέεται με την αγάπη, την χαρά, την δημιουργικότητα, τη διάθεση για εξερεύνηση και άλλα συναισθήματα που είναι σημαντικά για την ψυχική υγεία.

Τα παιδιά παρουσιάζουν διατροφικές ελλείψεις σε μικροθρεπτικά συστατικά λόγω κακής επιλογής τροφής, ελλιπής ενημέρωσης αλλά και μίμησης των λανθασμένων διατροφικών συνηθειών των γονέων. Η διατροφή των παιδιών με ειδικές ανάγκες είναι παρόμοια με αυτές του γενικού πληθυσμού και βασίζονται στην διατροφική πυραμίδα. Μια λανθασμένη διατροφική συνήθεια μπορεί να οδηγήσει σε υποσιτισμό αλλά και σε εμφάνιση υπερβολικού βάρους (παχυσαρκία). Παράλληλα, αν δεν υπάρχει σωστή αποτοξίνωση στον οργανισμό, οι τοξίνες συσσωρεύονται στον εγκέφαλο και δρουν ως φάρμακα προκαλώντας ευερεθιστικότητα, επιθετικότητα και ζημιά στα κύτταρα. Όταν επιπλέον η πέψη είναι φτωχή τα θρεπτικά συστατικά δεν απορροφώνται σωστά, αποτέλεσμα να επηρεάζονται οι λειτουργίες των κυττάρων συμπεριλαμβανομένων των εγκεφαλικών. Αντίθετα, οι κατάλληλη διατροφή προσφέρει ανακούφιση από συμπτώματα αλλεργιών και προβλήματα στο γαστρεντερικό σωλήνα. Η βελτίωση της πέψης και η μείωση φλεγμονών στο έντερο αποτελούν σημαντικά βήματα για την βελτίωση της συμπεριφοράς και του λόγου. Τέλος, καλύπτει ανάγκες σε βιταμίνες, μέταλλα, καλά λιπαρά, αμινοξέα και άλλα θρεπτικά συστατικά.

Συστατικά και τρόφιμα που επηρεάζουν θετικά την συμπεριφορά και είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες:

  • Βιταμίνη C (κολοκυθάκια, μπρόκολο, φυλλώδη λαχανικά, εσπεριδοειδή)
  • Βιταμίνη E (ελαιόλαδο, ηλιόσποροι, αμύγδαλα, φουντούκια, πράσινα φυλλώδη λαχανικά)
  • Βιταμίνη 6 ( καρύδια, φακές, φασόλια)
  • Βιταμίνη 12 (συκώτι, αυγά, αρνί, μοσχάρι)
  • Βιταμίνη D (σολομός, σαρδέλες, κρόκος αυγού)
  • Βιταμίνη Α (συκώτι, μοσχάρι, κόκκινη πιπεριά, καρότο, γλυκοπατάτα, πεπόνι, αποξηραμένα βότανα)
  • Φυλλικό οξύ(φασόλια, πράσινα φυλλώδη λαχανικά, μπανάνα)
  • Ω3 λιπαρά οξέα (ιχθυέλαιο, λιπαρά μικρά ψάρια, καρύδια, πρεβιοτικά που ευνοούν την ανάπτυξη ωφέλιμων βακτηρίων στο έντερο όπως, σπαράγγια, μπανάνες, όσπρια, σκόρδο, μέλι, κρεμμύδι, αρακάς και πράσο)

Συστατικά και τρόφιμα που επηρεάζουν αρνητικά την συμπεριφορά και την υγεία:

  • Γλουτένη (σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη , ψωμί, ζυμαρικά, φρυγανιές, παξιμάδια, μπισκότα, κέικ)
  • Καζεΐνη (γάλα)
  • Σόγια
  • Ζάχαρη
  • Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε σαλικυλικά (αβοκάντο, μήλο, γκρέιπφρουτ, βατόμουρα, δαμάσκηνα, σύκα, κεράσια, σταφύλια, φράουλες, αγγούρι, μανιτάρια, μελιτζάνες, κουτιά, σπανάκι)

Οι πιο δημοφιλής δίαιτες και τα αποτελέσματα:

  • Δίαιτα χωρίς γλουτένη και καζεΐνη (GFCF): βελτίωση σε περιπτώσεις διάρροιας, δυσκοιλιότητας και αυτοτραυματισμού
  • Δίαιτα Feingold (αποφυγή πρόσθετων συντηρητικών): βελτίωση στην συμπεριφορά, στην προσοχή και στις εντερικές διαταραχές
  • Κετογονική δίαιτα. Γνωστή και ως δίαιτα τριγλυκεριδίων, με περισσότερο λίπος, ελάχιστες πρωτεΐνες, περιορισμένους υδατάνθρακες): βελτίωση στην κοινωνική επαφή, τον λόγο, την συνεργασία, την υπέρ κινητικότητα και την μάθηση
  • Δίαιτα συγκεκριμένων υδατανθράκων (SCD). Επιτρέπονται κρέας, ψάρι, αυγά, λαχανικά και συγκεκριμένα έλαια, ενώ απαγορεύεται άμυλο όσπρια, σιτάρι, ζυμαρικά και ψωμί): διορθώνει ζημιές στη δομή εντερικών τοιχωμάτων
Tagged , . Bookmark the permalink.

Comments are closed.